του Κώστα Στούπα
Οι εξελίξεις στη Ν.Α. Μεσόγειο είναι "ύποπτες" και φαίνεται πως κάποιες κινήσεις ορισμένων εκ των πλευρών που εμπλέκονται κρύβουν "μπλόφες", γεγονός που σημαίνει πως είναι πιθανό κάποιος στο τέλος να μείνει με το "μουντζούρη" στο χέρι...
Η ιστορία του αγωγού East Med η οποία έχει αναθερμανθεί τις τελευταίες εβδομάδες έχει προκαλέσει πανηγυρισμούς στη χώρα μας και ιδίως στον ελληνικό τύπο...
Η αναθέρμανση του σεναρίου κατασκευής ενός αγωγού του East Med ο οποίος θα ξεκινά από την περιοχή των κοιτασμάτων μεταξύ Κύπρου και Ισραήλ, θα φτάνει υποθαλασσίως στην Κρήτη από εκεί στην Πελοπόννησο και στη θέση Φλωροβούνι της Θεσπρωτίας θα ενώνεται με τον TAP (Διαδρατικό αγωγό) που συνιστά και τον περίφημο Νότιο Διάδρομο της Ε.Ε.
Οι πανηγυρισμοί στη χώρα μας έλαβαν θριαμβευτικές διαστάσεις όταν πριν λίγες μέρες το αμερικάνικο Κογκρέσο ενέκρινε τη νομοθεσία East Med Act. Μετά έρχεται σήμερα η πανηγυρική υπογραφή της συμφωνίας στην Αθήνα από τους ηγέτες Ελλάδας, Κύπρου και Ισραήλ.
Ιδού πως εστιάζει ο ελληνικός τύπος και το πολιτικό προσωπικό στο ζήτημα: "Με τίτλο-στόχο "την προώθηση των συνεταιρισμών ασφάλειας και ενέργειας στην Ανατολική Μεσόγειο", το East Med Act εστιάζει στη συνεργασία Κύπρου, Ελλάδας και Ισραήλ. Η προσδοκία των υποστηρικτών του είναι ότι θα μετατρέψει την τριμερή συνεργασία σε μια πραγματική 3+1 με τις ΗΠΑ στο πεδίο της ασφάλειας…."
Βλέπε: East Med Act: Νομοθεσία και εφαρμογή της
Ο EastMed "προάγει τη συνεργασία σε ενεργειακό επίπεδο διαφόρων χωρών της ευρύτερης περιοχής", και με την υπογραφή για τον αγωγό, οι εμπλεκόμενες χώρες θα χτίσουν "ένα συνασπισμό νομιμότητας και υπεράσπισης του διεθνούς δικαίου" τόνισε μιλώντας στον "Θέμα 104,6", ο υπουργός Ενέργειας και Περιβάλλοντος Κωστής Χατζηδάκης.
"Εμείς λέμε ότι ο αγωγός αυτός είναι ένας αγωγός, που προάγει τη συνεργασία σε ενεργειακό επίπεδο διαφόρων χωρών της ευρύτερης περιοχής και αυτό είναι αλήθεια.
Ο Ερντογάν δήλωσε ότι αυτός ο αγωγός, δεν μπορεί να γίνει γιατί περνάει μέσα από τα δικά μας χωράφια. Αυτό δεν ισχύει και βάσει των κανόνων του διεθνούς δικαίου. Η υπογραφή αυτή είναι μια απόδειξη ότι οι εμπλεκόμενες χώρες, προχωρούν μπροστά με αποφασιστικότητα χτίζοντας ένα συνασπισμό νομιμότητας και υπεράσπισης του διεθνούς δικαίου", τόνισε ο υπουργός Ενέργειας και Περιβάλλοντος.
Βλέπε: Χατζηδάκης: Ο EastMed δημιουργεί συνασπισμό νομιμότητας
Διαβάζοντας δηλώσεις και ρεπορτάζ σαν τα παραπάνω πείθεται κανείς πως έχουμε να κάνουμε με κάποιο έργο στρατηγικής σημασίας για τις ανάγκες της Ευρώπης και των μεγάλων δυνάμεων.
Προκειμένου να αξιολογήσουμε όμως τη σημασία του έργου θα πρέπει να δούμε και να συγκρίνουμε τα μεγέθη του και τις δυνητικές ανάγκες που μπορεί να καλύψει.
Σύμφωνα με το αρχικό σχέδιο ο East Med είναι ένα αγωγός 1.900 χιλιομέτρων από τα οποία τα 1.300 χλμ περίπου θα είναι βυθισμένα (σε ορισμένες περιπτώσεις σε ιδιαίτερα μεγάλα βάθη, με τις τεχνικές δυσκολίες που συνεπάγεται αυτό). Το κόστος του υπολογίζεται να φτάσει περί τα 7 δισ. δολ. περίπου και θα μπορεί να μεταφέρει περί 10 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου το χρόνο.
Διαβάστε περισσότερα:
No comments:
Post a Comment